ابوالهول غول افسانه‌های مصر باستان و اسطوره اُدیپ، مخلوطی از انسان و حیوان با پیکری از شیر، مزیّن به بالهای عقاب و دارای کله‌ای شبیه سر زنان می‌‌باشد. این موجود افسانه‌ای کسانی را که موفق به حل معمّای او نمی‌شدند می‌‌کشت. اسرارآمیز بودن ابوالهول احتمالأ در ارتباط با تعهد و ادای سوگند هنرمندان و خالقین اساطیر می‌‌باشد که بر اساس آن موظف به حفظ اسرار و رموز عقاید و اندیشه‌های فرهنگی و عرفانی آثار خود بوده اند. این موجود افسانه‌ای بیش از هر پدیده دیگری در ادبیات و فرهنگ،اقتدار اسطوره‌ای خود را تثبیت نموده و به نماد اعلی و عمیق علم و دانائی و هم به نمودی از هلاک و نیستی شهرت یافته است. بسیاری از هنرپیشه گان زن سینمای قرن بیستم که اسرارآمیز، شهوانی، حیله گر و مرموز بوده‌اند با ابوالهول مصری واقع در«جیزه» تشبیه شده اند.

ابوالهول (یا اسفنکس از کلمه لاتینی اسفینکس و یونانی اسفیگس می‌باشد) هیکل عظیم اساطیری که هنرمندان مصری و به تقلید آنان هنرمندان یونانی به کرات مجسم ساخته اند. ابوالهول نام حیوان موهومی است که در مصر و یونان باستانی به هیاکل مختلف مجسم می‌‌کردند. در مصر اسفنکس را به شکل شیری نقش می‌‌کردند که سر او به صورت سر دختری بود. محتملأ این هیاکل را به قصد تعظیم و تکریم نیت که به زعم مصری ها الهه حکمت و دانش بود برپا می‌‌کردند. در خرابه‌های بلاد باستانی مصر اسفنکس های بسیار مشاهده می‌‌شود که از یک پارچه سنگ ساخته شده و از همه بزرگتر را ابوالهول خوانند که در بین دو هرم واقع شده و تنه این هیکل در زیر ریگها مدفون و پوشیده است و فقط سینه و سر او خارج از ریگ مشاهده می‌‌شود.


تنديس ابوالهول (مجسمه مرگ) که در فاصله ۴۰۰ متری از اهرام سه گانه و شمال معبد دره ای خفرع قرار دارد، بنام پاسدار و نگهبان اهرام نيز ناميده شده است. سر این مجسمه شبيه سر انسان، اما اندامش مانند اندام شيري است كه بر زمين نشسته و پنجه هايش را جلو گذاشته است.

 


سر و قسمت جلوی مجسمه ابوالهول از تخته سنگی يکپارچه وطبيعی به طول ۵۷ متر، عرض ۶ متر و بلندای آن نيز ۱۸.۶متر است، تراشيده شده؛ پهنای چهره حدود ۴ متر و پاها و ساير قسمتهای بدن را با سـنگ چيــن و آجــر تکميل کرده اند. چهره اين تنديس، احتمالاً صورت خفرع، فرزند و جانشين خوفو و بدن آن، هيکـل شير می باشد. بسياری معتقدند که ابوالهول چيـزه، مظـهر خدای خـورشـيد (رع – هراخت) است و حتی ممکن است در زمان واحد، مظهر خدا و فرعون بوده است.

اين هيولاي سنگين كه در صحراي مصر و در هشت كيلومتري قاهره، روبه روي اهرام سه گانه قرار دارد، سر ابوالهول با دقت و ظرافت خاصي تراشيده شده، اما اندام آن ناهموار و خشن است. در ميان پنجه هاي ابوالهول معبد كوچكي ساخته شده است. در اين اتاق كوچك، كتيبه هايي يافت مي شود كه متعلق به دو تن از پادشاهان قديم مصر است. روي آنها نوشته شده كه ابوالهول نشان دهنده يكي از تصويرهاي الهه آفتاب  ها، «رماخسيس» است. همچنين هدف از قرار دادن اين هيولاي بزرگ، پاسداري از گورستان اطراف اهرام سه گانه از شر شيطان است.

در كتاب هاي باستاني مصر، واژه ابوالهول به معناي «سرور» آمده است. مردمان قديم معتقد بودند كه «سرور» هوش و چابكي و نيروي انواع حيوانات را دارد. آنها همچنين اعتقاد داشتند كه او اين نيروها را به وسيله در سر كردن پوست حيوانات يا بر سر نهادن سر آنها، به دست مي آورد. به همين جهت مصريان از سروران خود مجسمه هايي مي ساختند كه نيمي از آنها شبيه انسان و نيمي ديگر شبيه به حيوان بود.

علاوه بر مجسمه بزرگ ابوالهول كه در جيزه واقع است، مجسمه هاي كوچك بسيار ديگري شبيه به ابوالهول، در جاهاي ديگر مصر ديده مي شود، با اين تفاوت كه سر هر كدام از اين مجسمه ها به شكل سر يكي از پادشاهان مصر ساخته شده است. انديشه ساختن اين نوع مجسمه ها از مصر به تمدن هاي ديگر، مانند تمدن آشوري و يوناني نيز رخنه كرده، مجسمه ها در اين مكان ها معمولاً  بال داشتند.در تمدن آشور بيشتر پيكره ها را به شكل مردها مي ساختند ولي در يونان، پيكر تراشان سر مجسمه ها را به شكل زن در مي آوردند.

 

Sphinx2.jpg


مجسمه ابوالهول، کهنترين و بزرگترين تنديس دنيای باستان است که عليرغم صدمه های فراوانی که در دوران استيلای اعراب به آن وارد شده و باعث از بين رفتن بخشی از چهره آن گرديده است، باابهت ترين مظهر سلطنتی فراعنه به حساب می آيد.

ابوالهول رو به سمت شرق دارد و در ميان پنجه های آن نيز معبد کوچکی ساخته شده است. سنگهای بکار رفته در معبد، غالباً از تراش تخته سنگ طبيعی که پيکره ابوالهول را تشکيل می دهد، بدست آمده و وزن برخی از آنها به بيش از ۲۰۰ تن می رسد.

در دوره پادشاهی ميانه و جديد، تعداد زيادی ابوالهول در اندازه های مختلف از مصر باستان بدست آمده است. شايد بتوان ابوالهولی که سر آن شبيه رامسس دوم، فرعون سلسله نوزدهم ساخته شده است را آخرين آنها دانست که در مصر تراشيده گرديده است. بيشـتر ابــوالهـول ها را مشابه فرعون وقت می تراشيده اند.


معماي‌ چهره‌ ابوالهول‌


شخصي‌ كه‌ چهره‌اش‌ به‌ عنوان‌ الگو براي‌مجسمه‌ غول‌آساي‌ ابوالهول‌ كه‌ از ۴۶۰۰سال‌پيش‌ نگهبان‌ اهرام‌ ثلاثه‌ مصر است‌، مورد استفاده‌قرار گرفته‌، هنوز مانند يك‌ معماست‌.

ماهنامه‌ فرانسوي‌ (علم‌ و زندگي‌) در شماره‌مارس‌ ۲۰۰۵ يك‌ نظريه‌ جديد حاصل‌فعاليت‌هاي‌ واسيلي‌ دو بروف‌، مصر شناس‌ مشهورمطرح‌ كرد. با اين‌ كه‌ از حدود يك‌ قرن‌ پيش‌تاكنون‌ اغلب‌ باستان‌ شناسان‌ عقيده‌ دارند صورت‌ابوالهول‌ از چهره‌ فرعون‌ خفرن‌ پسر خئوپس‌ الگوبرداري‌ شده‌، با اين‌ حال‌ واسيلي‌ دو بروف‌ تاييدمي‌كند، اين‌ چهره‌ خود فرعون‌ خئوپس‌ است‌.فرعون‌ خئوپس‌، مشهورترين‌ فرعون‌ سلسله‌فراعنه‌ باستان‌ قديم‌ بين‌ سال‌هاي‌۲۷۰۰ تا ۲۲۰۰  قبل‌ از ميلاد و از سلسله‌ سوم‌ تا ششم‌ فراعنه‌باستان‌ قديم‌ بوده‌، با اين‌ حال‌ اين‌ مجسمه‌ غول‌آسا كه‌ به‌ افتخار او ساخته‌ شده‌ بود را هرگز نديد،زيرا قبل‌ از خلق‌ آن‌ درگذشت‌. واسيلي‌ دو بروف‌،محقق‌ انستيتوي‌ فرانسوي‌ باستان‌شناسي‌ شرقي‌قاهره‌ براي‌ اين‌ فرضيه‌ خود نشانه‌هاي‌ زياد رامطرح‌ كرده‌ است‌ البته‌ هنوز ابهام‌هاي‌ ديگري‌ نيزدر خصوص‌ مجسمه‌ ابوالهول‌ وجود دارد. 


 ابوالهول در یونان باستان

يونانيان باستان عقيده داشتن موجوداتی اساطيری به نام((ابوالهول)) در جاده ها و راه ها کمين ميکنن و مسافران رو می ازارن،ابولهول ها موجودات غول پيکری بودن،ترکيبی از انسان و شير،چيزی شبيه ابوالهول مصر،که در جاده ها می ايستادن و راه مسافران رو ميبستن،اونها از مسافران يک سوال میپرسيدن،اگر جواب درست ميدادن اجازه عبور ميافتن وگرنه ابولهول ها اونها رو از هم ميدريدن.(( ادیپوس شهريار)) در نمايشنامه ((سوفوکل)) با پاسخ دادن به سوال يک ابوالهول،شهری رو از مصيبت نجات ميده و به پادشاهی ميرسه.شکل گيری چنين اسطوره زيبايی در سه هزار سال پيش تنها يک دليل ميتونه داشته باشه!.يونانيان دانايی رو تنها راه زيستن يا حتی شهرياری ميدونستن.وقتی افلاطون در ارمان شهر خيالیش به اين نتيجه ميرسه که فيلسوفان بايد حکومت رو به دست بگيرن،چندان حرف عجيبی نميزنه.دانايی،يگانه راه عبور از جاده هاست.مسافر خاک الود با ترس و لرز میپرسه:اگاهی به چه قيمتی؟!و ابولهول با خونسردی جواب ميده:به قيمت زندگیت!

اما اگاهی چيزی دست نيافتنی هست.پاسخ دادن به سوالهای ابولهول کار چندان اسانی نيست و حتی غير ممکن هست.ابولهول با پنجه غول پيکرش راه رو بر تو ميبنده و از تو میپرسه:اگر يک مرد بگويد من دروغ ميگويم،ايا باز هم دروغ ميگويد؟! ..پاسخ مثبت يا منفی به اين سوال بی فايده است.اگر ابولهول چنين سوالی از شما پرسيد بهتر هست سکوت کنيد و خودتون رو برای مرگ اماده کنيد!

معماهای بی جواب ابولهول ها به sorties مشهورن.كلمه soros در زبان يونانی به معنای ((خرمن)) هست چرا كه معمای خرمن،لاينحل ترين سوال ابولهول ها به حساب میاد:

ابولهول:ايا يك دانه گندم ميتواند به تنهايی خرمنی بسازد؟!دو دانه گندم چطور؟!سه دانه گندم؟

ابولهول اين سوالهای سلسله وار رو از تو ميپرسه و پاسخ تو به هر كدوم از اونها يك نه قاطع خواهد بود.احتمالا يك شبانه روزی ميگذره و تو وقتی به خودت میای كه اون ميپرسه:ايا ده هزار دانه گندم خرمنی تشكيل ميدهد؟!اون وقت هست كه تو بازی رو باختی بی اون كه مرز تبديل دانه به خرمن رو دونسته باشي.

فرض كنيد كه در اخرين لحظه جرات ميکنی و به ابولهول ميگی بله ،ده هزار گندم يك خرمن است.در اين صورت ابولهول سوالاتش رو اينگونه پی ميگيره:اگر ده هزار دانه گندم خرمنی بسازد،پس نه هزار و نهصد و نود و نه گندم هم خرمنی ميسازد......اون اعداد رو يكی يكی پايين مياد تا به صفر برسه و اون وقت هست كه تو ميتونی اون اعداد رو شمارش معكوس زندگیت به حساب بياری!معماهای ابولهول به تو نشون ميدن ساده ترين مفاهيمی كه فكر ميكنی به اونها اگاهی داري،در واقع تاريك ترين نقاط فكر تو هستن.همه ما ادعا ميكنيم تفاوت يك دانه گندم و خرمن رو ميدانيم اما ابولهول ها به ما ثابت ميكنن كه ما هيچ نميدانيم. (
منبع )


تصاویری بسیار زیبا از ابوالهول


Sphenix

 

 



SfingeChefrenPyramid.jpg

 


sfingescavi.jpg


Sphinx.jpg

Sphinx1.jpg


Sphinx2.jpg


Sphinx3.jpg


Sphinx4.jpg


Sphinx6.jpg


Sphinx7.jpg


Sphinx8.jpg


Sphinx9.jpg


Sphinx10.jpg


Sphinx11.jpg


Sphinx12.jpg


Sphinx13.jpg


Sphinx14.jpg


Sphinx15.jpg


Sphinx16.jpg


Sphinx17.jpg


Sphinx18.jpg


Sphinx19.jpg


 

 

 

 

 

مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول مجسمه ی ابوالهول